środa, 15 czerwca 2016

o WYSTAWIE "Perspektywa dziwaczna w Polsce"

Na wystawie zostało zaprezentowanych blisko 50 oryginalnych obiektów, pochodzących przeważnie ze zbiorów Biblioteki Jagiellońskiej – starodruków przechowywanych w Sekcji Starych Druków lub Sekcji Zbiorów Graficznych i Kartograficznych oraz kilka prac graficznych, wypożyczonych dzięki uprzejmości Stowarzyszenia Międzynarodowe Triennale Grafiki w Krakowie. Możemy również podziwiać anamorficzne dzieła współczesnych polskich artystów: Sławomira Chrystowa, Marcina Czaji, Ryszarda Paprockiego, Zofii Szczęsnej i Elżbiety Wierzbickiej.


Ponadto prezentowane są kopie rękopisów i grafik, w których pojawia się wątek anamorfozy. Oryginały reprodukowanych obiektów znajdują się w zasobach: Biblioteki Zakładu Narodowego im. Ossolińskich we Wrocławiu (rękopisy), Fundacji XX. Czartoryskich w Krakowie (rycina Jana Ziarnki) oraz Biblioteki Naukowej Polskiej Akademii Umiejętności i Polskiej Akademii Nauk w Krakowie (ryciny Pietro Testy oraz Sebastiana Le Clerc'a).


Ekspozycję możemy podzielić na trzy główne części. W pierwszej znajdują się przykładowe dzieła, zajmujące się rzutem perspektywicznym. Choć nie ma w nich bezpośredniego odwołania do anamorfozy, to często możemy zauważyć, że rzutowanie anamorficzne było konsekwencją rozważań nad rzutowaniem perspektywicznym i różnymi jego przypadkami, nad cieniem rzucanym przez różne bryły w zależności od umieszczenia źródła światła.


Drugą, najważniejszą, częścią wystawy są stare druki prezentujące rzutowanie anamorficzne. Zostały one podzielone na dwie grupy. Pierwsza grupa ukazuje techniki konstrukcji anamorfoz oraz przedstawia wiele przykładów zastosowań różnych metod konstrukcji i poszczególnych rodzajów anamorfoz. Druga grupa obejmuje traktaty, które swoją tematyką nie odnoszą się bezpośrednio do anamorfoz i technik ich konstrukcji, jednak na niektórych ich rycinach widnieją anamorfozy i ich zastosowania.


Ostatnią część wystawy stanowią druki, w których mowa jest o quadraturze, jako że w szczególnych przypadkach możemy ją zaliczyć do anamorfozy zwijalnej walcowej wklęsłej.


Dodatkowo na samym końcu ekspozycji można obejrzeć animacje Tomasza Lenarcika. Pierwsza pokazuje oryginalny fresk Emanuela Maignana, którego szkic znajduje się w traktacie Perspectiva horaria sive de horographia gnomonica tvm theoretica […] (sygn. BJ, SSD, 392155 III). Monumentalne dzieło znajduje się w klasztorze Trinita Dei Monti w Rzymie, skąd też pochodzą zdjęcia wykorzystane do animacji. Druga prezentuje rycinę Jana Ziarnki Para kochanków (Sygn.: XV-R.9349, własność Fundacji XX. Czartoryskich w Krakowie). Dzięki animacji możemy zaobserwować jak autor w zmyślny sposób poprzez anamorfozę ukrył w rycinie scenę erotyczną. Choć animacje nie w pełni oddają iluzję i tajemniczość epatującą z oryginalnych anamorficznych dzieł, to jednak pozwalają widzom w łatwiejszy sposób zrozumieć zasadę ich działania.




Tekst pochodzi z folderu wystawy "Perspektywa dziwaczna w Polsce"


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz